Varumärkesfloppar: Design

Del 1: Design utan framtid.

I företagsvärldens styrelserum tas stora risker, men ibland blir det inte alls som man har tänkt sig. Genom att träffa direktörer och entreprenörer på välkända företag undersöker ekonomijournalisten Evan Davis några av affärsvärldens mest flagranta misstag från 1970 fram till i dag.

“Varumärkesfloppar” (Business Nightmares with Evan Davis) – Ekonomijournalisten Evan Davis undersöker några stora varumärkens felbedömningar. Vi får veta mer om hur världens främsta varumärke hamnade i blåsväder med “New Coke”, Unilevers kraftfulla tvättmedel som inte bara tvättade rent utan också förstörde kläderna, bensintillsatsen Formula som orsakade motorhaveri och Polaroid som inte hängde med i den tekniska utvecklingen. (Del 1 av 3).

 

 

 

a

 

a

 

a

 

a

Se även: Del 2: Marknadsföringskatastrofer & Del 3: Katastrofala beslut

a

About Tobias Rasmusson

Tobias Rasmusson är etnolog (kultur/konsumtionsanalytiker), creative planner och journalist liksom föreläsare i ämnet kommunikation & reklam på bland annat Lunds Universitet. Tobias är även grundare av företaget HUMAN PROOF som arbetar med konsumentinsikt.

Skriv ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.