Varumärkesfloppar: Katastrofala beslut

Del 3: Katastrofala beslut.

I företagsvärldens styrelserum tas stora risker, men ibland blir det inte alls som man har tänkt sig. Genom att träffa direktörer och entreprenörer på välkända företag undersöker ekonomijournalisten Evan Davis några av affärsvärldens mest flagranta misstag från 1970 fram till i dag.

 

Lundaföretaget Boo.com var en gång ett av de mest hypade företagen på internethimmeln men slutade som en av de största företagsmissarna genom tiderna. I detta program ligger fokus på mardrömsbeslut. Andra fall vi får bekanta oss med är när chokladföretaget Cadbury råkade in i en medial storm om barnfetma och ansedda Royal Bank of Scotland hamnade på ruinens brant. (Del 3 av 3).

 

a

 

a

 

a

 

a

 

a

Se även: Del 1: Design & Del 2: Marknadsföringskatastrofer

 

a

About Tobias Rasmusson

Tobias Rasmusson är etnolog (kultur/konsumtionsanalytiker), creative planner och journalist liksom föreläsare i ämnet kommunikation & reklam på bland annat Lunds Universitet. Tobias är även grundare av företaget HUMAN PROOF som arbetar med konsumentinsikt.

Skriv ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.