Secrets of the Superbrands (BBC dok)

Ytterst sevärt! Alla avsnitt av superintressanta “Secrets of the Superbrands” producerad av BBC Three:

Vår ciceron Alex Riley tror att han är immun mot varumärken. När det gäller mode, teknik och mat köper han det billigaste varumärket och vad som fungerar för honom. Han är övertygad om att han inte förförs av reklam, kändisar och den hype som omger stora globala varumärken. Så hur hamnade de där Adidasskorna i Alex skoställ? Och hur ligger det till med burken Heinz Vita bönor i hans kundvagn? Och varför har han en mobiltelefon från Nokia i fickan och inte någon annan?

a
Med hjälp från marknadsförare, hjärnforskare och exklusiv tillgång till de stora varumärkenas värld försöker Alex ta reda ta reda på varför vi köper, litar på och till och med avgudar varumärken.

a

Tid per avsnitt cirka en timme. Luta dig tillbaka och sätt gärna filmen i fullskärmsläge. Mycket nöje:

 a

Del 1: Teknikprylar

Alex Riley utforskar teknikens stora varumärken – Hur får de oss egentligen att köpa deras produkter, att lita på dem och till och med avguda dem? Han möter supernördarna som uppfinner framtiden och tar reda på hur några av världens mest framgångsrika företag gör för att tjänar sina miljarder.

 

 

a

Del 2: Mode

Modenovisen Alex ger sig in bland modevärldens stora varumärken för att ta reda på hur dessa globala miljarddollarföretag lyckats med att invadera våra garderober och sinnen. När han upptäcker att designerhandväskor är så åtråvärda att vissa kvinnor betalar 1000 kronor per månad… bara för att hyra en blir Alex fast besluten att undersöka saken närmare för att förstå varför varför vi är beredda att lägga ut stora summor på varumärken.

 

 

a

Del 3: Mat

Alex Riley ger sig ut på jakt efter de globala livsmedels- och dryckesjättarna. Vad är det som är så speciellt med dem? Hur har de lyckats tränga in i våra hjärnor så djupt att vi känner igen dem som om de vore en familjemedlem? Genom att bege sig ut i världen söker han deras ursprung och letar efter svaret på hur de gör för att få oss att köpa dem om och om.

 

a

About Tobias Rasmusson

Tobias Rasmusson är etnolog (kultur/konsumtionsanalytiker), creative planner och journalist liksom föreläsare i ämnet kommunikation & reklam på bland annat Lunds Universitet. Tobias är även grundare av företaget HUMAN PROOF som arbetar med konsumentinsikt.

Skriv ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.