Neuromarketing (EEG) – Coke ‘Heist’

Sands Research:

 

 

Tolkning: Scenen öppnas med mannen i parken som skapar ett inledningssvar. Aktiveringen byggs upp då Coca-colaflaskan i gräset visas och får ett kraftigt utslag i tinningloben (uppmärksamhet) då nyckelpigan blir synlig. Då den röda nyckelpigan landar på colaflaskan syns ett utslag i främre parietala och högre främre frontalloben. När gräshopporna visas aktiveras fler och fler områden, för varje ytterligare art som därefter tillkommer fortsätter engagemanget att byggas upp allt mer, slutligen uppslukas hela bakre delen av hjärnan och fortsätter att göra det. Den största responsen uppstår när bina “kidnappar” flaskan – ett utslag som sedan fortsätter genom hela förflyttningen. När skalbaggen slutligen öppnar flaskan och mannen sträcker sig efter sin Coca-Cola syns ett starkt utslag i tinningloben. Från och med detta minskas responsen i takt med att filmen håller på att avslutas. Vad vi har kunnat se är alltså tydliga toppar uppstod när insekterna börjar röra flaskan, när den öppnas. Filmen ger en mycket stark visuell aktivering i kortex.

 

Sands test bekräftar att filmen har en engagerande och utvecklande story som involverar tittaren under hela berättelsen. Filmen fick en av de högsta poängen då det gäller engagemang och kom på andra plats totalt i Sands 2009 års Super Bowl -forskning. Reklamen vann vidare också en Emmy för “Outstanding Commercial” 2009. (Sands Research 2009).

 

Läs även: Reklamanalys: Coca-Cola ”Heist”

 

a

About Tobias Rasmusson

Tobias Rasmusson är etnolog (kultur/konsumtionsanalytiker), creative planner och journalist liksom föreläsare i ämnet kommunikation & reklam på bland annat Lunds Universitet. Tobias är även grundare av företaget HUMAN PROOF som arbetar med konsumentinsikt.

Skriv ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.