Världens galnaste konstnär brukar han kallas; Salvador Dali. Många känner till hans bilder med smälta klockor eller hans Teatre-Museu Dali i Figures med sina ägg på taket. Den karismatiska surrealisten lyckades ständigt väcka uppmärksamhet – en egenskap som är eftertraktad i reklambranschen. Och Dali var inte svårlockad, under sin livstid hann han med att göra både klubban Chupa Chups idag ikoniska logotyp, han illustrerade annonser, medverkade i en rad reklamfilmer och gjorde även andra kommersiella jobb så som tidnings- och skivomslag, designade möbler, smycken, kläder och textilmönster. Denna artikel tar med andra ord fokus på Dali och hans kommersiella verk i allmänhet och reklam i synnerhet:
Att Dali jobbade med kommersiella uppdrag är ingen hemlighet – den stora gåtan är dock varför detta är så extremt dåligt dokumenterat? Jag har genomsökt internet, böcker och avhandlingar men funnit att denna lucka gapar pinsamt tom. Bristen på ett mer samlat dokument har därför gjort att jag under en längre tid plockat på mig material och kan härmed i tre delar, utifrån mitt personliga urval, presentera den mest kompletta sammanställningen av konstnärens kommersiella verk kallad: ”Salvador Dali: the mAD Man”.
Salvador "Avida Dollar" Dali.
Dali hade inga problem med att koppla ihop konst med kommersiella syften och var långt före popkonsten då det gällde att använda sig av kulturindustrin i sitt skapande, inte minst om det fanns pengar att tjäna – ett exempel på detta är att författaren och grundaren av surrealiströrelsen André Breton redan 1939 gav honom smeknamnet ”Ávida Dollars” vilket är ett anagram av Salvador Dali (dvs. innehåller samma bokstäver) baserat på franska avide à dollars vilket betyder ungefär ”den pengagiriga”.
Mustaschen & det personliga varumärket
Dali med sitt signum. Foto: Philippe Halsman.
Dali var (tillsammans med Picasso) först ut med att som konstnär medvetet skapa sitt eget personliga varumärke (långt före exempelvis Andy Warhol och Jeff Koons). Det sägs att Dali´s stora signum, det vill säga mustaschen föddes när den franske intellektuella psykoanalytikern Jacques Lacan en gång besökte konstnärens ateljé för en intervju. Dali hade vid tillfället tejpat en pappersbit över näsan för att förhindra färgstänk när han såg att Lacan inte kunde släppa den med blicken fick han idén att göra något uppseendeväckande av den mustach han haft sedan unga år – han lät den växa, tvinnade den med vax och den numrera ikoniska Dalimustaschen var född. Svaret på varför han odlade sin karaktäristiska mustasch var ”För att sticka ut och synas”.
Annonsmedverkan
I takt med att Dalis varumärke blev allt starkare ju attraktivare blev också hans ansikte att associera med olika produkter. Dali medverkade i en rad annonser och reklamfilmer:
a
Whisky & kamerareklam.
a
Old Angus Scotch Whisky 1951, Haig & Haig Pinch Scotch Whisky 1967 & Polaroid 1958 är några exempel på tidningsannonser som Dali lånade sitt ansikte till, dessutom medverkade han även i ett flera reklamfilmer, något som gav bra med slantar i plånboken – enligt Dalis levnadstecknare Meryle Secrest så var minimipriset för att han skulle ställa upp i en film 10 000 dollar… per minut – vilket gav ett ansenligt summa pengar när det begav sig:
Reklamfilm
Choklad, magmedicin & sprit
Lanvin Choklad, Alka-Seltzer, Veterano ESO brandy.
a
”Jag är galen i Lanvin-choklad!” – reklamen för Lanvin (1968) är något av en reklamklassiker då det gäller Dali, inte sent efter ligger huvudvärkstabletten/magmedicinen Alka-Seltzer (1974) i vilken Dali på ett konstnärligt sätt beskriver tablettens verkningsområden, sist i ovanstående triologi den spanska brandyn Veterano ESO (1965) till samma företag designade han även en flaska och etikett till brandyn Osborne’s Gran Reserva (vilket vi ska återkomma till i Dali: the mAD Man 3).
Reklamlegenden Bob Cox som var med och gjorde reklamen för Alka-Zeltzer berättar i en artikel i AdAge kallad ”On Set With Dali” (2007) hur filmen kom till:
Vid tiden jobbade jag på reklambyrån Wells Rich Greene, det var i början av 1974 och pressen att återigen komma på nya kreativa idéer för vår klient Alka-Seltzer började åter göra sig gällande.Uppdraget gick till mig och min partner Peter Murphy. Vår chef Mary Wells Lawrence bad oss komma på något som stack ut och (naturligtvis) var extraordinärt fantastiskt.
Vi började bolla kring en idé som gick ut på att Salvador Dali skulle måla ett diagram på en vacker kvinnokropp. Hade vi rökt på eller? Hur som helst tackade Dali ja. Enda kravet var att han skulle få ta del av den dramatiska försäljningsökning som han menade Alka-Seltzer skulle få tack vare hans medverkan vilket vi tyckte var en schysst deal!
Efter några förberedelsemöten på St Regis Hotel stod det klart att Dali, som närmade sig sin 70-årsdag, inte hade någon som helst förståelse för reklamfilmens tidsram på 30-sekunder. Han utgick ifrån att filmen skulle börja när han började och sluta när han var klar – oavsett om det skulle ta honom fem minuter.
Det var veckan före påsk då vi åter hade möte på St Regis och Dali var som vanligt alltid omgiven av flera vackra transvestiter. Som duk bokade vi in den spanska toppmodellen Natividad Abascal och lät även skräddarsy fem vita jumpsuits. Salvador gav beställning på vilka färger han ville måla med liksom ett antal sprayfärger och dessutom sa ville han vi skulle ta med raklödder. Huh?
På inspelningsdagens morgon skickade vi en bil för att hämta Dali på hotellet, naturligvis hade han glömt bort vilken dag det var. Han gjorde sig dock snabbt klar och på vägen ner i lobbyn stod en vas med en handfull påskliljor vilka han bad oss knycka med. Han hade en plan.
Stillbilder ur Dalis Alka-Seltzer-reklam.
De tre kamerorna började rulla och Dali började med att rita en tjock svart linje ner över kvinnans bröst. För att symbolisera magsmärta använde han gul och röd sprayfärg. Han kastade därefter en hink med gul färg på henne, följt av en spann svart färg på hennes rygg. För att symbolisera lättnad använde han en blå spray liksom den där rakkrämen vi tidigare undrat vad han skulle ha till.
Han avslutade diagrammet och placerade slutligen en påsklilja vid modellens kind för att symbolisera befrielsen från magbesväret. Brilliant! Och så signerade han sitt verk. Dags för paus! När vi förberedde ombyte till nya jumpsuits och tagning två meddelade han att han var sen till en lunch på Lagrenouille och var tvungen att gå. Hej då! En tagning var alltså allt vi fick.
Dali & Gala.
Följande dag kom han till byrån tillsammans med sin fru Gala – han släppte aldrig någonting utan att Gala först godkänt det. Filmen godkändes och började strax därefter visas. Efter en vecka kom ett brev från en kvinna i Ohio som tyckte att reklamen var allt för vålsam, särskilt med tanke på det pågående Vietnamkriget: Öppningsscenen visar Dali som rusar över scenen till flickan och sticker henne med en gigantisk markör. Naturligtvis var detta tänkt att dramatisera smärtan av halsbränna men damen från Ohio kunde inte se det så. Klagomålet gjorde att man fick kalla fötter och beslutade att stoppa all visning av filmen. /Bob Cox.
(Översättning: Tobias Rasmusson).
“When you’ve got it, flaunt it.”
Dali i reklam för Braniff International Airways.
1967 spelade Dali in en reklamfilm för amerikanska flygbolaget Braniff International Airways, detta under ledning av den idag legendariska reklamaren George Lois och hans byrå Lois, Holland, Callaway (som lär vara förebild och inspirationen till TV-serien Mad Men och byrån Sterling Cooper Draper Pryce med George Lois själv som ”the original Don Draper”). Filmernas temaslogan löd “When you’ve got it, flaunt it.” (På svenska ungefär: ”Om du har något att vara stolt över så visa det”).
Om inspelningsmötet med Dali har George Louis sagt:
”Dali var en märklig kille. Vi satt och diskuterade konsthistoria då han plötsligt sa: ”Du är en klipsk man – låt mig kyssa dig!”. Och så gav han mig en kyss mitt på munnen!”
Dali medverkade i reklamen tillsammans med basebollspelaren Whitey Ford. Även andra av tidens kändisar anlitades för att spela mot varandra i liknande filmer, exempelvis Andy Warhol och boxaren Sonny Liston. Reklamen blev otroligt hyllad och framgångsrik; Braniff som tidigare haft 30% beläggning på flygningarna mellan New York och Dallas/Forth Worth fyllde efter kampanjen varenda säte.
För övrigt så sägs det att Dali vägrade att flyga, åtminstone inte förrän mycket sent i livet då hans sekreterare/manager Enrique Sabater slutligen lyckades lura upp honom i luften. Under den största delen av livet var det istället båt som gällde när herr och fru Dali skulle ge sig ut på långresa (exempelvis till USA).
Hotel Saint Regis
Dali i Hotel Saint Regis reklam.
I nära 14 år, varje höst och vinter, bodde Dali tillsammans med sin fru Gala under 1960-70-talet i en svit på lyxhotellet Saint Regis i New York (se reklam ovan). Det finns flera historier om konstnärens vistelser: Bland annat hade han sin ocelot (dvärg leopard) kallad Babou och en björn som han vandrade runt med i en kedja i hotellkorridorerna. Han målade på nästintill nakna modeller som promenerade runt i syfte att vara levande konst. Och så hade han under en period dille på att använda sig av levande flugor i sina verk av vilka flera lyckades fly ut ur rummet och surra runt i St Regis tysta korridorer. Ofta hade han besök av celebriteter, nedan en bild tagen vintern 1964-65 då Andy Warhol besökte Dali och hans svit.
Hotel Saint Regis: Andy Warhol på besök och Dali med Babou. Foto D McCave.
Från att ha tittat på Dalis medverkan i reklam är det dags att sätta fokus på hans mer handfasta kommersiella verk: Det blir bland annat uppseendeväckande reklam, galet mode, upprörande butiksskyltning, knasig möbeldesign liksom historien om hur Dali formgav den välkända godisklubban Chupa Chups logotyp. Detta i del 2 av Dali: the mAD Man. Missa inte det!
”It is good taste, and good taste alone, that possesses the power to sterilize and is always the first handicap to any creative functioning.” Salvador Dali
Ännu är det inte riktigt slut: För den som önskar en tydligare bild av Salvador Dali har varje kapitel en bonusdel. I denna artikel ska vi stifta bekantskap med den kvinna som betydde mest för Salvador, både privat och konstnärligt och hennes namn är Gala:
Salvador & Gala
Salvador tillsammans med sin stora kärlek, musa, manager och fru Gala.
Det fanns många kvinnor i Dalis liv men betydelsefullast av dom alla var Helena Dmitrievna Deluvina Diakonova mer känd under namnet Gala – ett namn hon fick av den surrialistiska poeten Paul Eluard som hon gifte sig med 1917.
Gala och Dali möttes första gången 1929 då hon, maken Eluard och deras gemensamma dotter Cécile var inbjudna av Dali att tillsammans med den belgiska poeten och galleriägaren Camille Goemans, René Magritte med fru och Luis Buñuel tillbringa sommaren i Cadaqués. Båda blev blixtförälskade och Gala flyttade in permanent några månader senare. 1934 gifte sig paret borgligt och 1958 trolovade de sig i ett katolskbröllop (för vilket dom fick specialdispens från påven eftersom Gala tidigare varit gift).
”Det är främst med ditt blod, Gala, som jag målar mina bilder”. Salvador Dali.
Dali var djupt förälskad i Gala sedan första stund. Han kallade henne sitt heroin. I början av 1930-talet började Dalí signera sina målningar med både sitt och Galas namn då han menade att hennes påverkan var mycket stor och bistod i att omdirigera hans fokus. Från och med nu agerade även Gala som Salvadors agent.
Galatea of the Spheres (1952), Madonna of Port Lligat (1949), Angelus of Gala (1935).
Gala förekommer ofta som modell i Dalis verk, några av dem ser du ovan. Ofta gestaltades hon i religiösa roller; så som exempelvis föreställande Jungfru Maria i målningen Madonnan i Port Lligat. Tavlorna visar stor kärlek och flera av dom är kanske de mest tillgivna och sensuella avbildningar som gjorts av en medelålders kvinna inom västerländsk konst.
Gala inspirade även andra surrealistiska konstnärer, exempelvis Max Ernst (med vilken hon var tillsammans med 1922 – 1924) liksom poeten René Char och författaren René Crevel.
My Wife Nude (1945), Portrait of Galerina, (1940–45), Leda Atomica (1949).
När Dali och Gala möttes lär Salvador varit oskuld – hans fobi för kvinnors genitalier var vida känd vid tiden. Galas apit på män och sex lär dock redan tidigt varit stor och hon hade under hela sitt liv många utomäktenskapliga affärer (bland dem med sin före detta make Paul Éluard). Hon hade en förkärlek till unga konstnärer och i sin ålderdom gav hon ofta bort dyra presenter till dem som hon hade ihop det med. I sena sjuttioårsåldern hade hon ett förhållande med rocksångare Jeff Fenholt (under en kort tid bland annat sångare i Black Sabbath) – Gala påstås ha överöst honom med gåvor; bland annat Dalimålningar och ett hus på Long Island värt över en miljon dollar. Lyssna på Jeff Fenholt & Black Sabbath HÄR!
Dali var inte oskyldig han heller, han lär ha haft förhållanden med både män och kvinnor och deltog gärna i sexorgier. Riktigt stark konkurrens fick Gala när han skaffade sig sin andra musa i form av utvikningsbruden och diskostjärnan Amanda Lear (vilken vi ska återkomma till i del 3).
Salvador Dali & Gala 1932 (Foto: BRASSAÏ Gyula Halash).
Gala Dali dog den 10:e juni 1982, 87 år gammal och ligger begraven i Castle of Púbol eller Gala Dali Castle som det även kallas vilket Dali en gång köpt till sin fru.
Salvador och Gala hade tidvis ett mycket stormigt äktenskap men trots detta fanns ändå något oövervinnerligt som kedjade dem samman; Ett par dagar efter det att Gala gått bort fann man Salvador nersjunken på sina knän, han skakade av frustration och ilska. Även om han kommit att förakta Gala hade han svårt för att fungera utan henne. En av hans sköterskor beskrev hur han ständigt hördes snyftande och ylade av sorg liksom att han ”…drabbades även hallucinationer och trodde att han var en snigel”.
Missa inte nästa artikel! Gilla WiKiPiCKi på Facebook – det uppskattas! Share & care!
Källor:
meetingdali.blogspot.se/2011/04/mirage-not-real-well-known-dali-but.html, etsy.com/listing/19089423/fortune-magazine-advertisement-for-sc, ngv.vic.gov.au/__data/assets/pdf_file/0003/29919/dalianddesign.pdf, tate.org.uk/context-comment/articles/first-pop-star-painting, ideafixa.com/ai-siiiim-salvador-dali-e-a-playboy-de-1973/, hdavidtucker.me/blog/salvador-dali-vogue, flickriver.com/photos/glenhsparky/sets/72157625161331226/, shop.archiegrand.com/cool-cookbook-gift-p-272-c-151.aspx, mtvolasmentiras.blogspot.se/2012/01/salvador-dali-un-genio-entre-genios.html, www.fastcodesign.com/1669224/salvador-dal-s-real-masterpiece-the-logo-for-chupa-chups-lollipops, perfettivanmelle.com/about_history_chupachups.htm, chupachups.com/history.html, http://www.boarding.no, http://www.modernamuseet.se/portratt/konstnarer/salvador-dali/, museoreinasofia.es/sites/default/files/notas-de-prensa/press_release_dali_museo_reina_sofia_0.pdf, www.dali.com, utne.com/media/window-dressing-zm0z12mazsie.aspx?page=2#ixzz2V9ebMl5w, mirolcentre.com/mirol/art/560_43.html, http://www.retrogator.com/2010/12/28/1942-johnsons-paint-salvador-dali-ill/, http://www.brainpickings.org/index.php/2011/11/15/salvador-dali-alice-in-wonderland-1969/, http://gogd.tjs-labs.com/show-picture?id=1174785427&size=FULL, http://www.contrib.andrew.cmu.edu/~gsmailag/portfolio/B4%20-%20Marketing%20Final%20Paper.pdf, http://www.adweek.com/news/advertising/set-dali 833, shortlist.com/cool-stuff/design/the-ad-man-who-shook-the-world, http://www.dali.com/blog/dali-you-can-drive-my-car-not/, openculture.com/2012/07/andy_warhol_and_salvador_dali_in_classic_1968_braniff_commercials_when_you_got_it_flaunt_it.html, uniquecarsandparts.com.au/farewells_salvador_dali.htm, cartype.com/pages/4173/dalis_datsun, http://www.smh.com.au/interactive/2009/entertainment/dali/pdf/2.pdf, http://thinkdesignerprints.com.au/the-erotic-world-of-salvador-dali/, http://www.ciaovogue.com/2012/03/december-1971-paris-vogue.html,Rutherford Paul 2007: A World Made Sexy: Freud to Madonna. University of Toronto Press. salvadordali.org/dali/en_biografia-gala.html, theselvedgeyard.wordpress.com/2013/04/17/tales-of-salvador-dalis-demon-bride-for-lust-of-money-and-men/
a