Twisted Tiquila Sister

”We´re not gonna take it” med en twist!

Twisted Sisters klassiska gamla partydänga ”a la Mexican Style” är det som står i centrum för Hornitos Tiquilas kampanj med fokus på mexikanska högtiden Cinco de Mayo (den 5:e Maj). Även om Hornitos utnämner Cinco de Mayo till ”Tiquilans dag” så är ursprunget till firandet den första segern som de mexikanska styrkorna vann över de franska i slaget vid Puebla den 5 maj 1862. ”We´re not gonna take it” är en uppföljning av förra årets kampanj som även den hade en ”Mariachi Mash Up”-version, då med bandet Cheap Tricks låt “Surrender” i fokus. Att sälja diverse ting genom nyversioner av gamla låtar verkar vara framgångsrikt: andra som har slagit mynt av ”remakes” är exempelvis Iggy Pop som uppdaterade sin klassiker ”The Passenger” till en kampanj för bredband och Motörhead lät en akustisk, långsam version av ”Ace of Spades” sälja öl.

a

Nya versioner av klassiska låtar innebär både nyhetsfaktor och igenkänning med  möjlighet att väcka nostalgikänslor. ”We´re Not Gonna Take It” har dessutom partykänsla och humor samtidigt som texten har en ursprunglig attityd kan den även tolkas som en form av befrielse/kampsång kopplad till den egentliga meningen med högtiden Cinco de Mayo.

 

a

”Gilla” – Sociala medier som strategi:

Kampanjen tar effektivt upp möjligheten att skaffa ”likes/gilla” till företagets facebooksida genom att skapa ”lockbeten” i form av en tävling och nerladdning av låten:

a

Tävling:

”We´re not gonna take it”-kampanjen inleddes med en tävling på varumärkets facebooksida som innebar att man kunde vinna en resa till New York och medverka i låtens kampanjvideo tillsammans med Twisted Sister och Mariachasbandet – för att kunna delta i tävlingen krävdes som motprestationen att man gav Hornitos sida en ”like/gilla” (Vinnaren Norma Hartwell syns i ett ögonblink spelandes maracas i videon).

a

Låten:

Den nya versionen av ”We´re not gonna take it” släpptes för gratis nerladdning på Hornitos facebooksida den 4.e Maj 2012 (dagen innan högtidsdagen), även här krävdes att man gav sidan en ”like/gilla” för att nerladdning skulle bli möjlig. (www.facebook.com/hornitostequila).

 

a

Musikvideo:

För att utöka spridningen kring kampanjen genom sociala medier spelades även en musikvideo in och lades upp på bland annat YouTube och gjordes även tillgänglig för nerladdning på en speciell kampanjsida:

 a

a

Fakta:

Hornitos Tequila ägs av Beam en av världens största spritillverkare, vilka även saluför Jim Beam Bourbon, Maker’s Mark Bourbon, Sauza Tequila, Canadian Club Whisky, Courvoisier Cognac, Teacher’s Scotch Whisky, Kilbeggan Irish Whiskey, Laphroaig Scotch Whisky, Cruzan Rum, Hornitos Tequila, Knob Creek Bourbon, EFFEN Vodka, Pucker Flavored Vodka, Larios Gin, Whisky DYC, DeKuyper Cordials och Skinnygirl Cocktails.

a

About Tobias Rasmusson

Tobias Rasmusson är etnolog (kultur/konsumtionsanalytiker), creative planner och journalist liksom föreläsare i ämnet kommunikation & reklam på bland annat Lunds Universitet. Tobias är även grundare av företaget HUMAN PROOF som arbetar med konsumentinsikt.

Skriv ett svar