AC/DC: Den svenska dansbandsturnén, snusprillan & syrrans symaskin…

 

AC/DC anno 1974

 

”…all the Scandinavian bands are real cabaret. People dance to jigs and polkas, and the bands play Swedish beer drinking (oom-pah-pah) folk songs.”

/Bon Scott om intrycken efter första Sverigebesöket

 

Vad har AC/DC gemensamt med ABBA och svenska dansband som Jigs, Chinox och Matz Ronnies? Varför bär Angus Young skoluniform och vad har syrrans symaskin med bandnamnet å göra? Vad har bandets logotyp för kopplingar till bibeln? Och dessutom om världens första musikvideo som tog sig igenom företagens brandväggar! Detta och mycket mer får du svar på när WiKiPiCKi tittar närmare på Australiens största musikexport. Let There Be Rock: a

 

 ”Highway To Hell” Live, River Plate (2009).

a

Let There Be Rock: Starten

Bröderna Young föddes i Skottland men flyttade till Australien 1963 eftersom deras pappa hade svårt att få jobb i hemlandet. Malcolm Young (f. 1953) bildade gruppen tillsammans med sin bror Angus Young (f. 1955) i Sydney 1973. Gruppens första sångare var Dave Evans som i oktober 1974 ersattes med gruppens tidigare chaufför och trummis Bon Scott som hoppade in som sångare då Evans vid ett tillfälle vägrat ställa sig på scen.

 

 

 AC/DC – Can I Sit Next To You Girl? (1974 med Dave Evans på sång).

I videon syns för första gången logotypens numera karaktäristiska blixt.

 

AC/DC slog igenom på allvar med albumet ”Highway To Hell” (1979), en skiva som hyllade vilt festande vilket blev till tragisk ironi ett halvår senare när Bon Scott efter en blöt festkväll avled efter att ha kvävts av sina egna spyor i en bil. Ersättare för Scott blev Brian Johnson från bandet Geordie.

 

High Voltage: Bandnamn efter en symaskin

Bandnamnet AC/DC lär komma från Malcolm och Angus Youngs storasysters symaskin. AC/DC stod stämplat på baksidan av symaskinen och är en förkortning för ”Alternating Current/Direct Current electricity” det vill säga likström/växelström på svenska. Brorsorna tyckte att bokstäverna symboliserade bandets råa energi och och ösiga scenframträdanden så så fick det bli. Idén till Angus scenkläder kommer från att syrran tyckte han var supergullig när han nyss hemkommen från skolan stod och övade på gitarren iklädd skoluniformen.

 

It’s A Long Way To The Top (If You Wanna Rock ‘N’ Roll) 1976.

Bröderna Youngs skottska ursprung representeras genom säckpipor.

 

Dirty Deeds Done Dirt Cheap: Pausband till Jigs, Chinox & Matz Ronnies

”It’s A Long Way To The Top (If You Wanna Rock ‘N’ Roll)” – Att bli rockstjärna kräver idogt arbete och innefattar för de flesta många spelningar som inte hamnar särskilt högt på credd-listan. AC/DC:s första Sverigebesök med ”Lock Up Your Daughters Tour” 1976 tillhör säkert några av de mindre exklusiva konserterna, inte minst på grund av det faktum att de fick agera pausunderhållningen för olika dansband.

 

Angus i Stockholm 1976 (Bild: Hans Hatwig/Poster nr 11 1977).

 

Gruppens Sverigepremiär ägde rum den 16 juli 1976. Vid tiden var AC/DC helt okända i Sverige, ingen platta var ännu släppt (en månad senare skulle ”High Voltage” komma vilken du kan läsa om mer nedan) och Australien var ett land som snarare förknippades med kängurus, boomeranger och måhända urbefolkningen aboriginer. Australiska band var i landet Sverige något okänt förutom möjligen diskobröderna i Bee Gees som vid tiden haft en internationell karriär. Förutom spelningar i Storbritannien var Sverige det första besöket utanför Australien och anledningen till att de kom hit var att den svenske promotorn Thomas Johansson genom ett byte förhandlat fram att Abba skulle till Australien.

 

 

Annonser införda i Hallands Nyheter, Sydsvenskan och Värnamo Nyheter 1976.

 

Vid första Sverigespelningen var gruppen pausunderhållning till dansbandet Jigs i dansrotundan Cortina i Vinberg utanför Falkenberg i Halland. Övriga ställen som fick besök under första Sverigeturnénvar skånska Höllviken (Nyckelhålet), Stockholm (Kårhuset Glädjehuset), Växjö (Barbarella Disco) och Anderstorp (Racerbanan). I Höllviken delade AC/DC plats på scenen med Chinox från Malmö (med bland annat en ung Danne Stråhed) och Matz Ronnies (Bromölla alt. Nybro). Bandet presenterades som Australiens svar på Status Q och som annonsen ovan föreskriver gällde vårdad klädsel och en åldersgräns på 15 år. Entrén var 20 kronor.

 

”Lock Up Your Daughters Tour”. Bilden lär vara tagen i Sverige 76 (fotograf okänd).

 

”You Shock Me All Night Long”, (Live 2012).

 

ACDC-dansband22 Musikanterna som AC/DC delade scen med i Vinberg respektive Höllviken. (Bild: Svenska dansband)

 

Jigs trumpetare Ulf Johansson berättar för Hallands Nyheter att han bjöd Bon Scott på snus ”Han såg mig lägga in och trodde nog att det var någon drog. Han tuggade på det och spydde som en kalv sedan”. När de andra började stod han och kräktes och det tog en stund innan han kom upp på scen.

Tryggve Johansson, gitarrist i Jigs, berättar vidare om själva spelningen: ”När det var dags för paus för oss dök dom upp och drog i gång med hög volym. Jag kollade lite på gitarristen Angus Young som bar en skoluniform. Efter ett litet tag drog Angus ner byxorna och visade baken och efter ca en timma var allt över och dom drog vidare och vi fortsatte att spela till dans.”

 

AC/DC: T.N.T (High Voltage 1975).

AC/DC:s logotyp

 

Mannen bakom AC/DC:s ikoniska logoformgivning heter Gerard Huerta.

Som anställd grafisk formgivare på CBS Records och som frilansare har han gjort en rad design och typografiska arbeten till skivomslag för artister så som Boston, Ted Nugent, Willie Nelson, The Isley Brothers, Stan Getz, Archie Bell and the Drells, Forigner och Chicago, med flera, liksom flera välkända företagslogotyper.

 

Shoot To Trill: Skapandet av AC/DC:s logotype

 

Gerard Huerta

 

En symbol för nazism eller djävulsdyrkan… mycket har den kallats… en av världens mest kända rockbandslogotyper. Gerard Huertas formgivning av AC/DCs bokstäver har blivit till en ikon och till en förebild för många efterföljande bandloggor, inte minst inom hårdrocksgenren.

Huertas skapande av den slutgiltiga ikoniska AC/DC-logotypen sker i två steg, först genom blixtens formgivning, vilken vidare tas med i skapandet av bokstävernas slutgiltiga typografi:

Thunderstruck: Blixtens födelse

High Voltage i olika utgåvor: 1. Australien, 2. Europa, 3. USA.

 

Det första uppdraget Huerta gjorde för AC/DC var när en ny amerikansk version av albumet ”High Voltage” (med låtar plockade från de båda australiensiska albumen ”High Voltage och T.N.T båda släppta 1975) skulle lanseras i U.S.A 1976 (se bild ovan längst till höger). Uppdraget var att utifrån den blixt som fanns med i den ursprungliga australiensiska versionen av albumet designa en bokstavsdesign som fungerade tillsammans med blixten. Den formgivning blixten fick till detta omslag skulle sedan följa med till nästa del av utvecklingen där de ikoniska bokstäverna skulle få sin rätta form:

 

Highway To Hell: bokstävernas typografi

There has been more written about this lettering than it deserves: it is Nazi, devil worship, goth; you name it. Gerard Guerta om AC/DCs logotyp

 

Sitt andra uppdrag för AC/DC gjorde Gerard Huerta 1977 då han blev ombedd att designa nya bokstäver för det kommande albumet ”Let There Be Rock”. I uppdragsdirektiven fanns bland annat att formgivningen skulle ha uppenbar hänvisning till bibeln. Huerta hade 1975 gjort en typografi till Blue Öyster Cult och deras livealbum ”On Your Feet or On Your Knees” med just dessa inspirationskällor. (Blue Öyster Cult skulle 1976 få en stor hit med ”Don´t Fear the Reaper”, idag en klassiker. Hör den HÄR).

 

Typografin för Blue Öyster Cult är förlagan till AC/DCs logotype

 

Inspiration till typografin av Blue Öyster Cults album fick Huerta när han fick se det tilltänkta albumfotot, en bild som bland annat innehöll en kyrka, med bilden fick Huerta idéen om att gräva i typografins historia och titta närmare på bibliska bokstäver och då i synnerhet Gutenbergs bibel, den första tryckta boken.

 

 

Den metalliska utformningen av bokstäverna blev en twist med inspiration hämtad från den limousine som finns med på bilden och tankarna kring hur en nummerskylt ser ut.

 

 ”Let There Be Rock” (1977)

 

Huertas logotype fanns inte med på nästföljande platta ”Power Age” 1978 men sedan ”Highway To Hell” 1979 har den stadigt varit bandets logotyp.

 

 AC/DCs samlade verk från 1975-2008.

 

De två första plattorna i raden (High Voltage och T.N.T, båda från 1975 släpptes enbart i Australien. Det första internationella släppet var en blandning av låtar från dessa båda skivor, även den kallad ”High Voltage” 1976. AC/DC har fram till 2015 släppt sammanlagt 16 internationella studioalbum (utöver de tre liveplattorna ”If You Want Blood You’ve Got It” (1978),  ”AC/DC Live” (1992) och ”Live at River Plate” (2012).

 

 

”Whole Lotta Rosie” (live 2009) från plattan ”Let There Be Rock” 1977.

 

Huerta som varumärkesdesigner

Huerta har även framgångsrikt designat flera välkända varumärkeslogotyper, exempelvis till Calvin Kleins doftserie Eternity, logon för Crabtree & Evelyn, Pepsi Cola (inklusive typsnittet för Pepsi Light), TV-bolaget HBO och logotyper för tidningar som People Weekly och Time, med flera. Han har också arbetat med branding för Clint Eastwood’s film Bronco Billy, Super Bowl XXVIII och designat logotyper för filmer som The Coal Miner’s Daughter och Friday the 13th-Part III.


 

Några exempel på företagslogotyper av Gerard Huerta.

 

Typografisk profil för Pepsi Light av Huerta.

 

Besök gärna Gerard Huertas hemsida genom att klicka HÄR!

 

Money Talks: Världens första musikvideo i Excel

 

acdcdscreencap-300x225

 

Inför lanseringen av plattan Black Ice insåg man att man stod inför ett dilemma då det gällde spridningen av den nyinspelade videon ”Rock´n Roll Train”. Många av fansen jobbar idag på kontor där företagen har restriktiv internet/säkerhetspolitik vilket innebar att videon riskerar att stoppas i företagens brandväggar. Lösningen blev att göra en video i ett kalkylblad i Excel, ett format som få brandväggar hindrar. Idén resulterade i världens första musikvideo i Excelformat. Ladda ner AC/DC Excel spreadsheet här (PC).

a

Avslutningsvis, för att knyta ihop säcken: Dansbandsversionen av Highway To Hell med Leif Norbergs Orkester:

 

aLeif Norbergs Orkester ”Highway To Hell”

/Tobias Rasmusson 

Läs även: Rocklogo: Rolling Stones

 

Källor:

acdcmachine.com/article.php?id=19#76.07.17., acdcpower.net/phorum2/read.php?3,33714,33973., Bernstone Fabian H & Brink Mathias 2008: Poster – Nordens största poptidning 1974-1980. Premium Publishing. http://issuu.com/premiumpublishing/docs/poster-nordens-poptidning, Ruggiero Bob 2008: blogs.houstonpress.com/rocks/2008/12/classic_rock_corner_the_greate_1.php., diffuser.fm/best-band-logos/., gerardhuerta.com., Hemström Ola 2009: När AC/DC kom till byn: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3381&artikel=2945949., Samuelsson Mårten 2011: hn.se/nojekultur/musik/1.1235394-legendariskt-mote-far-repris-i-sommar., Samuelsson Mårten 2001: hn.se/polopoly_fs/1.1235451.1306918141!/ACDC%20sid.1.pdf., Samuelsson Mårten 2001: hn.se/polopoly_fs/1.1235463.1306918157!/ACDC%20sid.%202-3.pdf., intuitivedesigns.net/blog/post/top-10-rock-band-logos?top-10-rock-band-logos., jigs.se/ac.php., loudwire.com., Parker Melissa 2012:smashinginterviews.com/interviews/designers/gerard-huerta-interview-the-man-behind-the-logos., White, Dave. “AC/DC”. About.com – Classic rock., Neff Jack 2009: Walmart’s Revivals of AC/DC, Others Are Reviving Music Industry – Exclusive Deals With Bands Have Created, Successful New Business Model: adage.com/article/madisonvine-case-study/walmart-s-revivals-ac-dc-revives-music-industry/133197/ 

a

About Tobias Rasmusson

Tobias Rasmusson är etnolog (kultur/konsumtionsanalytiker), creative planner och journalist liksom föreläsare i ämnet kommunikation & reklam på bland annat Lunds Universitet. Tobias är även grundare av företaget HUMAN PROOF som arbetar med konsumentinsikt.

Skriv ett svar