Om Tobias Rasmusson

 

Tobias Rasmusson är etnolog (kultur/konsumtionsanalytiker), creative planner och journalist liksom föreläsare i ämnet reklam på bland annat Lunds Universitet. Tobias Rasmusson har lång erfarenhet från kommunikations- och mediebranschen, bland annat som AD-ass och inom TV och radio. Samt en gedigen utbildning inom reklam och kommunikationsområdet.

 

HUMAN PROOF

Tobias driver konsumentinsikts-/planningbyrån HUMAN PROOF. Till företaget är bred expertis knuten inom en rad områden, flera med anknytning till Lunds universitet. HUMAN PROOF arbetar med kvalitativa metoder och semiotik för att hjälpa näringsliv, kommunikations- och PR- byråer med analys, strategi och insikt i komplexa konsumentkulturer. HUMAN PROOF avkodar marknader, konsumenter och varumärken. Läs mer om HUMAN PROOF HÄR!

a

Reklam & kommunikation

Intresset för reklam & kommunikation började tidigt, det faktum att min käre far är AD bidrog till kunskap och inspiration tidigt i livet. Reklambanan började i unga år som originalare/AD-Assistent, under en tid då datorn inte helt slagit igenom och jobbet i många delar fortfarande innebar ett mörkrum med en reprokamera samt vaxade alternativt spraylimmade originaldelarna utskurna med skalpell. Under några år var yrkestiteln AD-assistent, men snart fick Sverige reklam-TV och intresset för denna kommunikationsform skulle göra att vägarna bar till andra destinationer:

a

TV & Radio

jobblogo

a

TV-karriären inleddes som fotograf och redigerare men intresset för journalistik tillsammans med lovord från Arne Weise och Steve Blame på MTV som försökte locka över nämnda herre till London gjorde att jag med tiden bytte sida, från bakom till framför kameran – ett jobb som till 90 procent av tiden dock främst handlar om att inta redaktör- och researchrollen liksom programutveckling och målgruppsanalyser.

Tobias har arbetat som journalist, redaktör och programledare på TV-kanaler så som Kanal Lokal – 120 000 dagliga tittare i Skåne och ca. en halv miljon i övriga Sverige (program: Skåne Idag/Skåne Direkt, Skåne po skånska, Musik från Söder) och TVHH (Helsingborg/Helsingör) där jag hade äran att arbeta med vad som skulle komma att bli min mentor i form av radio-och TV-legendaren Arne Thorén (Ingo & Floyd, Kennedymordet, månlandningen, Watergateskandalen, etc.) liksom Kanal Malmö och lokal-TV i Kristianstad.

Min röst har hörts i etern genom: Sveriges Radio, Radio Stella och Radio City (Mix Megapol).

a

Studier:

Utbildningslogos

Mitt intresse för reklam, kommunikation och människor avspeglar sig tydligt i min utbildning och rymmer en bred kunskapsbank som innefattar både praktiska och analytiska grunder som jag med medveten inriktning byggt upp under åren.

Lunds universitet: Etnologi (Magisteruppsats: Varumärkt! – Etnografi i den kommersiella världen. Kandidatuppsats: Biksemad och Pyttipanna – Annestad och den nya Öresundsmedborgaren). Marknadsföringspsykologi, Rhetoric of Advertising in Modern Media, Intermediala studier och Projektledning. Linnéuniversitet: Storytelling. RMI Berghs: Grafisk formgivning (distans). Svenska TV-skolan: TV-produktion. Producent för film & TV: Drama Center i Göteborg. Akademi Båstad: RadioAkademin (kommersiell radioproduktion). Miroi i-learning: Sociala Medier – som arbetsverktyg. Nordens Tekniska Institut (NTI): Digitala verktyg – Photoshop, After Effects, Director, med mera.

a

Föreläsningar:

Tobias föreläser om reklam på bland annat på Lunds universitet. Senast under rubriken ”Emotional Branding & Consumer Centered Advertising”. Innehållsexempel: Social & Cultural Aspects, Advertising Psychology, Advertising Rhetoric, Semiotics, Corporate Storytelling, med mera. Liksom för privata utbildningsföretag under rubriker så som: Sociala medier som marknadsföringsverktyg, Mediaträning, Text& bild som effektivt kommunikationsmedel…

 

a

Digital Newsroom

Kontakt:

Mail: tobias.rasmusson (@) live.se

LinkedIn

Twitter

Facebook (WiKiPiCKi)

Facebook (Privat)

BranchOut

Box.net

Academia.edu

 a

Tobias Rasmusson intervjuad i media:

Avisen: Svenskere: Danskere sviner, larmer og brokker sig

Kvällsposten/Expressen: Godkända sedan det satts upp hundlatriner – forskare har studerat hur danskarna är välkomna i Annestad

Sydsvenska Dagbladet: Annestad – en dansk by i Malmö

Skånska Dagbladet: Med en fot om var sida om Öresundsbron

a

Expressen Dokument: Kändisarna som blivit rika på (reklam-)kuppen

Sapir:magasin: Fem snabba med färgnörden Tobias Rasmusson

Kristianstadsbladet, Trelleborgs Allehanda, Ystad Allehanda: Läderdoft kan sälja fler böcker

Sveriges Radio P4 Kristianstad: Rött ger flest klipp

Sveriges Radio P4 Sjuhärad: Intervju kring CSR, Rosa bandet och fenomenet Pink Washing:

P4 Morgon i Sjuhärad Karin Ivarsson Sarit Monastyrski och Jon Koldenius. Foto Niclas Odengård 2

 

Kristianstadbladet: Programledarens puls stiger

Expressen: De drar igång din nya skånska kanal

Expressen: Kanal Lokal drar ut på roadshow

Helsingborgs Dagblad: TV utanför de etablerade

………

z

Eget arbete:

Trailer 1: Skåne Idag (Kanal Lokal)

a

Trailer 2: Skåne Idag (Kanal Lokal)

a

Sten ”Taxi” Johnsson

a

Janne Malmqvist, femfaldig svensk mästare i bodybuilding. Musik: Miriam Aida

a

Di Leva

a

Författaren Fredrik Ekelund + Musik: Mattias Rodrick – Snobbar som jobbar

a

Familjen: Det snurrar i min skalle

a

Joe Labero. Musik: Calaisa

a

Eldkvarn: Plura & Carla

 

a

Nyhetsblooper:

a

Artiklar

Svensk mathistoria del 1

Svensk mathistoria del 2

Biksemad och Pyttipanna – Annestad och den nya Öresundsmedborgaren

Varumärkt – Etnografi i den kommersiella världen

 

Om personligt varumärke:

Intervju med Marie Hagberg på Företagande.se

Intervju med Elaine Breske Hirscher på MegaSocial

z

Föreläsningsmaterial

Slideshare

a

a

Upphovsrätt:

tobias rasmusson WiKiPiCKi av Tobias Rasmusson är licensierad under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 3.0 Unported licens:

Creative Commons-licens

Vid intresse av kommersiell publicering var god kontakta författaren.

För mer info om bloggen vänligen läs: Välkommen till WiKiPiCKi

Skriv ett svar